آخرین خبرها
خانه » مقالات » سونا
سونا

سونا

گفته می شود که سونا باعث آرامش اعصاب ، کاهش استرس ، ایجاد وجد و شادمانی ، می شود . در عین حال با ایجاد دوره های سرد و گرم شدید در بدن ( رفتن به سونا و پریدن در اب سرد جکوزی  )  می تواند قدرت تمرکز و هوشیاری شخص  را بالا ببرد . بطوریکه بعضی افراد ترجیح می دهند صبح ها و در شروع کار به سونا بروند . اما سونا رفتن بهتر است در پایان روز و قبل از رفتن به رختخواب صورت گیرد تا باعث ایجاد خواب عمیق تر شود . ” وقتی که شما سونا میروید می توانید مانند یک نوزاد به خواب آرام فرو روید “

هدف از سونا رفتن چیست ؟

یکی از هدفهای اصلی از سونا رفتن ، پاک کردن بدن از طریق تعریق است . منافذ بدن باز می شوند و سموم موجود در بدن از طریق عرق کردن به بیرون دفع می شوند .

اکثر کسانی که استفاده از سونا را تجربه کرده اند اذعان می کنند که این کار باعث شادابی و تسکین درد های آنان شده است . سونا می تواند باعث تسکین اثرات سرما خوردگی شود . سبب نیرو بخشیدن به عضلات بعد از تمرینات ورزشی می شود و رنگ چهره را روشن می کند .

بسیاری از مردم به قدرت شفا بخشی  سونا در برطرف کردن افسردگی پس از بیرون آمدن از سونا  اعتراف دارند . سونا و آرامش پس از آن باعث می شود که برای لحظاتی هم که شده است از دست تشویش های دنیای بیرون راحت شویم . هنگامی که بدن احساس آرامش می کند و سرشار از انرژی می شود ، متعاقب آن ذهن و احساس هم حالت بهتری پیدا می کنند .

 

سونا چه اثری روی بدن ما می گذارد ؟

هنگامی که شما سونا می گیرید گرمای ناشی از آن باعث می شود جریان خون به سمت پوست افزایش یابد و غدد عرق تحریک شوند . عرق کردن ضمن اینکه باعث دفع یک سری از مواد زاید در بدن می شود وبدن را از دست این مواد نامطلوب خلاص می کند  خودش نیز به گردش کلی خون در بدن کمک می کند بدن در هر ساعت می تواند تا حدود یک  کوارت( حدود یک لیتر ) آب را بصورت عرق دفع کند !

قرار گرفتن در حمام بخار یا سونا باعث بالا رفتن درجه حرارت بدن می شود . در اثر این افزایش حرارت ، عروق خونی گشاد می شوند و جریان گردش خون در پوست بالا می رود همین امر باعث افت فشار خون در مویرگها و سیاهرگها می شود و درمجموع فشار خون پائین می آید سپس با بالا رفتن ضربان قلب ، فشار خون به حالت طبیعی بر می گردد .

آیا سونا باعث کاهش وزن می شود ؟

اگرچه هنگام سونا گرفتن بدن احساس سبکی می کند ولی بخش زیادی از آن به دلیل از دست رفتن آب و مایعات بدن است واگرچه همین امر ممکن است بطور موقت وزن بدن را کاهش دهد ولی بلافاصله بعد از جبران آب به حالت اول برمی گردد . ( باید دقت شود که : قبل ، هنگام ، و بعد از سونا حتما  مقادیر کافی آب نوشیده شود تا بدن با کمبود آب مواجه نشود .همچنین لازم است مواد معدنی  مصرف شوند تا  موازنه  الکترولیت های بدن  به هم نخورد در واقع این موضوعی است که اگر به آن توجه نشود ممکن است خطر آفرین باشد ) .

ولی سونا گرفتن آنهم حداقل به مدت ۲۰ دقیقه می تواند باعث مصرف حدود ۴۰۰ کالری انرژی شود . ( البته اگر شخص تحمل داشته باشد که این مدت را در سونا بماند ) همینطور تعریق و عمل سرد شدن بدن هم می تواند مقداری کالری مصرف کند که همه اینها در مجمع تاثیر قابل توجهی روی کاهش وزن بدن ندارد

( متاسفانه اضافه وزنی که در اثر پرخوری و ورزش نکردن به راحتی ایجاد می شود . کم کردن آن نیاز به ریاضت و تمرین های ورزشی زیاد دارد و به این راحتی ها نمی توان از دست آن خلاص شد . روشهای ارائه شده هم اکثرا تبلیغاتی هستند و اثر جندانی ندارند ، اگر زیان آور و خطرناک نباشند !

 

فوائد بهداشتی در ارتباط با استفاده از سونا :

  • استفاده از سونا علاوه بر فوائدی که برای تندرستی و سلامت دارد با ایجاد احساس خوشایندی در انسان می شود و در زیبایی چهره و لطافت پوست هم تاثیر بسزایی دارد . به موارد زیر هم می توان اشاره کرد :
  • باعث رفع خستگی عضلات و بهبود سریع  گلو درد می شود /
  • کمر درد و آتریت را تسکین می دهد
  • باعث مقابله با سرما خوردگی وبرطرف شدن مشکل سینوسها می شود .
  • وضعیت و ظاهر پوست بدن را بهبود می بخشد .

گردآوری: امیر سعید یزدانی

print
Print Friendly, PDF & Email