آخرین خبرها
خانه » مقالات » جکوزی
جکوزی

جکوزی

جکوزی (jacuzzy ) نامی تجارتی برای حوضچه هایی با آب تحت فشار است که در زبان انگلیسی به آن Whirle pool  می گویند که همان معنی حوض با آب چرخان یا تخت فشار را می دهد . که وسیله ای برای ماساژ توسط آب است که می توان آن را در بخشی از هیدروتراپی هم محسوب کرد البته به شکل تفریحی آن .و نه الزاما برای مداوا .

جکوزی هم بصورت آب سرد و هم بصورت آب داغ وجود دارد و هر کدام هم کاربردهای خاص خودشان را دارند . در ایران هم به همین شکل است .

بطورکلی در مورد اثرات درمانی استفاده از جکوزی  یا حتی تاثیر آن  بر روی سلامتی ؛ اختلاف نظر وجود دارد . واقعیت این است که اینگونه وسائل بیشتر جنبه روانی دارند و در مورد آرام بخشی و تاثیرات آنها نباید اغراق کرد.

# در مرحله اول: در مجموعه های که شامل : استخر و سونا و جکوزی هستند، بهتر است برنامه را با ۳ یا ۴ دقیقه رفتن در سونا شروع کرد بهتر است که سونای بخار باشد چون این کار صرفا برای گرم کردن بدن یا همان warm up  می باشد که برای شروع هرگونه فعالیت بدنی ضرورت دارد تا با بالا بردن حرارت وگشاد کردن عروق ، ماهیچه ها را آماده انجام فعالیت کند .

# در مرحله دوم:  می توان به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت در استخر شنا کرد . روش کردن بهتر است به شکل پیمودن طول استخر ( حدود ۳۳ متر ) و یک استراحت ۳۰ تا۴۰ ثانیه ای باشد .

# در مرحله سوم:  می توان برای تمدید قوا و تمدد اعصاب بین ۵ تا ۱۰ دقیقه در جکوزی آب داغ به استراحت بپردازید . بهتر است از فشار آب برای ماساژ قسمت های مختلف بدن استفاده شود بخصوص کف و کناره های پا و اطراف قوزک که گیرند های مختلفی را برای تحریک بسیاری از اعضای بدن دارد و خود بحث مفصلی است . توجه داشته باشید که افرادی که ناراحتی کلیه دارند  یا تحت دیالیز می باشند ممکن است استفاده از فشار آب برای آنها خطرناک باشد .

# در مرحله چهارم : می توان به مدت ۱۰ تا۲۰ دقیقه در سونا باشید . سونای خشک یا سونای بخار از این جهت فرق چندان زیادی ندارند البته اثرات سونای خشک بیشتر است و ممکن است تعریق بیشتری را سبب شود هرچند در این مورد اختلاف نظر وجود دارد. بیاد داسته باشید که انجام هرگونه حرکات نرمشی در سونا ممنوع است . چون خیلی برای قلب مضر است .

# در مرحله پنجم و پایانی : باید بلافاصله بعد از بیرون آمدن از سونا ( البته بعد از دوش گرفتن برای شسته شدن عرق ها !) به درون جکوزی آب سرد پرید .( اگر بدن شما به اینگونه روش ها عادت ندارد یا ناراحتی های قلبی دارید نباید این کار را انجام دهید! )  این پریدن و سرد شدن سریع بدن ؛ ضمن اینکه احساس خوشایندی را در بدن ایجاد می کند باعث وارد آمدن تنش حرارتی به بدن نیز می شود و در تقویت سیستم ایمنی بدن هم نقش بسزایی دارد .مهم تر از آن همانطوریکه گفتم احساس سبکی و حالت آرامش بخسی است که بعد از آن به شخص دست می دهد .

print
Print Friendly, PDF & Email